Photography and Knits by Elise Sophie

norwegian flowers, books in a stack on the bedside table, cups of tea, films with lots of swearing, pincushions shaped as mushrooms, cats with big hearts, friends with many names and flavours, music with a lot of dimensions, knitting needles that mysteriously disappear, and yarn. lots of yarn.

mandag 29. juni 2009

Moby Dick




Nå skal jeg prøve å beskrive noe av det aller beste som finns! Nemlig det å kunne sette av litt tid i hverdagen, og helst hver dag, til å bare være deg selv, og ikke bekymre deg over unødvendig småfjas. Jeg mener det er helt nødvendig for meg (og deg) å ta en pause i livet. En liten pause for å trekke pusten dypt inn, kjenne at skuldrene senker seg og at du kan bare ta det med ro for en stund, helst to. Og en lur måte å gjøre dette på trenger ikke nødvendigvis å innebære at man setter seg rett ned og ikke gjør noenting som helst. Det beste man gjør er å gjøre noe man blir glad av, noe som får en i bedre humør - stelle i hagen, lese i en god bok (og ikke nødvendigvis fra perm til perm, men de delene du liker aller best), bake en kake, se på en koselig film, gå en tur i skogen, dra på trening, spille gitar, spille data, strikke, hekle, ta oppvasken for hånd for en gangs skyld - ja, du finner det ut selv! Noen mener at eneste måten å slappe av på er å stikke føttene i et glovarmt fotbad og drikke urte-te, men for andre er dette mer stress, for hvordan kan man finne tid til sånt? Andre mener at det å jogge en times tid er god avkobling.
De dagene jeg kan bake en kake, sette på en film (for eksempel Poirot!) og hekle/strikke er de beste for meg. Andre ganger syns jeg de beste dagene for meg er når jeg får noen timer sammen med mine godeste venner, eller min kjære, eller bare mamma eller pappa. Andre dager igjen liker jeg det aller best om jeg kan gå en tur i hagen, sette meg ned på benken å lese i en bok, eller spille på datamaskinen uten innblanding av noe slag. Det jeg vil fram til er at det er så viktig for meg, og egentlig for alle sammen, at jeg tar meg tid til dette. Litt tid til å bare tenke på meg og det jeg vil. Det er herlig når jeg kjenner at jeg henger med, at jeg legger merke til at blomstene i hagen springer ut, eller at gresset gror. Mamma har gitt meg et av de aller beste rådene jeg har tatt med meg i livet, og nå får dere det også:


Av og til må man bare sette seg ned å se at gresset gror!

(The photo of my mom reading is taken by me, and the one of me was taken by Alexander, my BF.)
~
I am very determined to take the time to relax, be myself and do things that I enjoy doing. It is so important to take care of ones free time and fill the days with good things to do and remember. Everyone's got their own image on what relaxing is - reading, baking a cake, going for a walk in the woods, working out, taking a foot bath, knit or crochet - you name it. The important thing is to take the time actually do it. I love baking a good cake, especially the ones with apples, put on a Poirot-movie and just knit and watch, and drink the occasional cup of good tea. Sometimes the best kind of relaxation is when I can spend time with my bestest friends (is bestest a word?) or my BF. Sometimes it is best to follow one of my mom's best advices, to just sit and watch the grass grow.

3 kommentarer:

Frillypinkdreams juni 29, 2009  

det var kjempe vakkert skrevet ^-^
jeg kjente meg veldig igjen :D
(selv om jeg for det meste gjør det jeg vil X3)
glad i deg <3

Wgokke juli 10, 2009  

utrolig bra skrivi, jeg er enig.

Frillypinkdreams juli 18, 2009  

ta en kikk på denne ;) www.letmefeelikeadoll.blogspot.com

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Thoughts by others

The least strained and most natural ways of the soul are the most beautiful; the best occupations are the least forced.
- Michel de Montaigne.

What's on my bedsidetable right now:

Shelfari: Book reviews on your book blog

Copyright Notice

All the pictures on this blog are © Elise Albrektsen, unless otherwise noted, and should not be used without my permission. Send questions, thoughts and other messages to elise_albrektsen (at) hotmail (dot) com.
Happy reading!

  © Free Blogger Templates 'Photoblog II' by Ourblogtemplates.com 2008

Back to TOP