Photography and Knits by Elise Sophie

norwegian flowers, books in a stack on the bedside table, cups of tea, films with lots of swearing, pincushions shaped as mushrooms, cats with big hearts, friends with many names and flavours, music with a lot of dimensions, knitting needles that mysteriously disappear, and yarn. lots of yarn.

onsdag 12. august 2009

Filmmorgen



















Nå har jeg (endelig) fått sett Un long dimanche de fiançailles, eller som den heter på norsk "En Langvarig Forlovelse". Den korte versjonen er at jeg likte den svært godt! Den lange versjonen er som følger:


I begynnelsen lignet den en god del på "Den Fabelaktige Amelie fra Montmartre"; samme voice-over med samme "innhold". Du husker sikkert at en mann forteller om hva som skjedde da Amelie ble født, også husker du kanskje de små oppholdene i filmen der han forteller hva personene liker å gjøre og ikke. Jeg liker Jean-Pierre Jeunet bedre og bedre. Audrey Tatou var jo som alltid suveren, og hun burde definitivt få en plass på min liste over favorittskuespillere. Handlingen foregikk under første verdenskrig, og det som slo meg var at denne filmen kan sees av både den håpløst romantiske jenta sammen med kjæresten som ikke egentlig er så glad i dramaf

ilmer, men som ser dem fordi jenta sier at hun vil det. Han vil like den også!




















Filmen var ganske lang, men spennende hele tiden. Romantisk på de rette stedene, men ikke klisjé - i det hele tatt!
~
I have finally gotten my hands on the movie "A Very Long Engagement" by Jean-Pierre Jeunet (see link above). I like his movies more and more! In the beginning it was quite similar to Le fabuleux destin d'Amélie Poulain, with the same kind of voice-over in the beginning telling about the characters. Audrey Tatou was, as always, amazing! And she is definitely getting written on my list of favourite actors/actresses.
The movie is set in the first world war and was quite different from what I had anticipated, which was good. It had a lot of scenes that a boyfriend who is not so fond of the typical drama-movie will enjoy, meaning you could definitely watch it together without one of you falling asleep.
The movie was quite long bu the plot was so good I didn't mind. It was full of romance - and not a drop of cliche.

9 kommentarer:

Eliza august 13, 2009  

thank you for the lovely comment! <3

this movie is absolutely amazing indeed, it's among my favourites :) i loved the ending. i cried :)) haha <3

Amelia august 13, 2009  

This looks stunning! I've been meaning to see it for awhile.

elisesophie august 13, 2009  

I cried and cried too, it was so lovely <3

fred august 14, 2009  

nå skulle jeg utrykke hvor mye jeg gledet meg til han fikk laget ferdig Life of Pi, men så viser det seg at Ang Lee har tatt over.

men han kommer ut med en ny film! Micmacs à tire-larigot! hurra! http://bit.ly/1GjFc

elisesophie august 14, 2009  

Å, jeg har hørt at den boken skal være fantastisk. Life of Pi altså :) Gleder meg til begge filmene, jeg!

fred august 14, 2009  

det har jeg også hørt, og jeg tenkte litt at han passet perfekt. mens Ang Lee passer mindre perfekt :/

forresten, du burde se en film som heter Farväl Falkenberg. også burde du høre på Erik Enocksson. begge deler gjør kroppen min nummen og euforisk og sånt. jeg skal snart skrive om den neste filmen deres, den kommer snart, tror jeg. oj jeg gleder meg sånn!

http://bit.ly/QdIpw

elisesophie august 16, 2009  

Men Ang Lee har laget én pen film. Sense and Sensibility, selvom den er litt kort i forhold til boken :)

Stine Marie august 21, 2009  

Denne filmen har jeg lyst til å se snart. Den høres så fin og søt ut :)

Andrea september 01, 2009  

JA, må nok sees, og kanskje leses også.
Audrey Tatou er jo amazing !

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Thoughts by others

The least strained and most natural ways of the soul are the most beautiful; the best occupations are the least forced.
- Michel de Montaigne.

What's on my bedsidetable right now:

Shelfari: Book reviews on your book blog

Copyright Notice

All the pictures on this blog are © Elise Albrektsen, unless otherwise noted, and should not be used without my permission. Send questions, thoughts and other messages to elise_albrektsen (at) hotmail (dot) com.
Happy reading!

  © Free Blogger Templates 'Photoblog II' by Ourblogtemplates.com 2008

Back to TOP